San Francisco

Historia San Francisco sięga roku 1776, kiedy to hiszpańscy kolonizatorzy Ameryki Północnej dowodzeni przez Juana Bautistę de Anza osiedlili się na krańcu półwyspu zakładając na tym terenie fort oraz misję imienia świętego Franciszka z Asyżu. San Francisco i Kalifornia należały następnie do Meksyku, po wywalczeniu przez niego niepodległości od Hiszpanii, a następnie zostały włączone do Stanów Zjednoczonych. Miasto przeżyło znaczne przyspieszenie rozwoju w 1848 roku podczas krótkiego okresu kalifornijskiej gorączki złota, stając się w tym czasie największym miastem na Zachodnim Wybrzeżu. W 1906 roku San Francisco zostało w większej części zniszczone podczas trzęsienia ziemi i pożarów, które były jego skutkiem. Po kataklizmie zostało szybko odbudowane, dziewięć lat później goszcząc Międzynarodową Wystawę Panamsko-Pacyficzną. Podczas II wojny światowej San Francisco było punktem ekspedycyjnym dla tysięcy żołnierzy walczących na Pacyfiku i ważnym portem wypadowym operującej na tym oceanie floty. W latach powojennych do miasta napłynęły tysiące imigrantów i byłych żołnierzy, co zbiegło się w czasie z gwałtownym rozwojem okolicy. Nadchodzące rozluźnienie norm społecznych i inne czynniki przyczyniły się do początków ruchów społecznych środowisk LGBT. W 1967 w mieście zaczęło się tak zwane Lato Miłości. Postępująca liberalizacja i otwartość społeczności wyrobiły San Francisco opinię miasta liberalnego.

Obecnie San Francisco jest dużym ośrodkiem turystycznym znanym ze swoich atrakcji, między innymi mostu nad Złotymi Wrotami, więzienia Alcatraz, Coit Tower, tramwajów linowych, fabryki czekolady Ghirardelli, czy chińskiej dzielnicy. Charakterystyczne dla miasta są jego strome wzgórza i ulice oraz mieszanina stylów architektonicznych, od wiktoriańskiego do postmodernizmu. 

 – Żródło Wikipedia

Jak zwiedzać

Pierwszy kontakt z miastem w większości przypadków rozpoczynamy od lotniska. Najwygodniej z lotniska do centrum można dojechać taksówką koszt to ~40$. Możemy również skorzystać z szybkiej kolejki, która umożliwia nam kontakt nie tylko z centrum miasta ale również z okolicznymi terenami. Poniżej mapka bezpośrednio ze strony BART

BART Map

© 2018 San Francisco Bay Area Rapid Transit District

Bilety działają na zasadzie przedpłaty. Kupując bilet za konkretną kwotę wsuwamy go do czytnika bramki na wejściu i wyjściu. System pobiera opłatę w zależności od przebytej odległości. W przypadku braku wystarczających środków, otrzymamy informację o potrzebie doładowania biletu. Możemy to uczynić na najbliższym stanowisku biletowym.

W rejonie lotniska znajdują się również agencje wynajmujące samochody. Znajduje się tam wiele firm, z których ofert możemy skorzystać na miejscu bądź też, możemy zarezerwować samochód wcześniej przez internet. Kilka porad znajdziecie na stronie – wypożyczanie samochodu. Poniżej lista firm, z których możemy skorzystać na lotnisku wraz z telefonami oraz adresem mailowym.

FIRMA TELEFON ADRES INTERNETOWY GODZINY OTWARCIA
Alamo Rent A Car 650.616.2400 www.alamo.com daily, 24 hours a day
Avis Rent-A-Car 650.877.6780 www.avis.com daily, 24 hours a day
Budget Rent A Car 650.877.0998 www.budget.com daily, 24 hours a day
Dollar 866.434.2226 www.dollar.com daily, 24 hours a day
Enterprise 650.697.9200 www.enterprise.com daily, 4:30 a.m. to 1:30 a.m.
Fox 800.225.4369 www.foxrentacar.com daily, 24 hours a day
HERTZ Corporation 650.624.6600 www.hertz.com daily, 24 hours a day
National Car Rental 650.616.3000 www.nationalcar.com daily, 24 hours a day
Thrifty Car Rental 877.283.0898 www.thrifty.com daily, 24 hours a day

Połączenie z Rental Center zapewnia nam AirTrain linia niebieska. Stacje tej linii znajdują się na wszystkich terminalach, a także w okolicy parkingu podziemnego i terminalu BART. Skład jest całkowicie automatyczny.

Tutaj znajduje się interaktywna mapa lotniska.

Jeżeli rozważamy wypożyczenie samochodu w mieście to moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem, przy kilkudniowym pobycie w mieście, jest wypożyczenie samochodu w dniu ostatnim bądź przedostatnim. San Francisco oferuje świetne rozwiązania komunikacyjne bez samochodu, a w połączeniu z korkami i brakiem miejsc parkingowych, zwłaszcza w wysokim sezonie w okolicach parkingów przy największych atrakcjach. podróż samochodem może okazać kiepskim rozwiązaniem, zwłaszcza jeżeli zależy nam na czasie. Jeżeli jesteśmy dłużej możemy wypożyczyć samochód w dniu przed ostatnim i wybrać się na wieczorną wycieczkę fotograficzną. Golden Gate z pobliskich wzgórz z nocną panoramą miasta może być niezapomnianym przeżyciem. Kolejnym niezapomnianym przeżyciem będzie przejazd przez centrum miasta w godzinach szczytu :). Należy również pamiętać o tym, że San Francisco jest miastem wzgórz… i to jakich wzgórz.

Co zwiedzać

Most Golden Gate Most Golden Gate. Most Golden Gate łączny San Francisco z hrabstwem Main i mierzy ponad dwa kilometry długości. Średnica lin mostu ma prawie metr średnicy. Za przejazd mostem pobierana jest opłata w wysokości 6$ za samochód. Opłaty pobierane są w punkcie poboru opłat na wjeździe na most od strony San Francisco.  Każda z lin złożona jest z metalowych prętów, których użyto łącznie ponad 27,5 tys. Ich całkowita długość to prawie 130 tysięcy kilometrów czyli wystarczyła by oby opleść ponad trzykrotnie ziemie po równiku lub też stanowi około 1/3 odległości ziemi od słońca.  Całkowity ciężar lin to 24.5 tys ton. Zapewne zastanawiacie się dlaczego kilogramy ze zdjęcia nie odpowiadają przedstawionym tam toną. Otóż na tablicy informacyjnej przedstawiono tony amerykańskie 🙂 Tona amerykańska to ni mniej ni więcej tylko 2000 funtów brytyjskich co odpowiada 907,18 kg. Pomimo nazwy Golden Gate, most nigdy nie był pomalowany na kolor złoty a od samego początku na międzynarodowy pomarańczmy, który jak dla mnie jest czerwony. Nazwa mostu odnosi się do cieśniny, która została nazwana przez przez John C. Frémont‚a. Pierwszy pomysł o budowie mostu został wysunięty przez Charlesa Crocker’a przedsiębiorcę należącego do tzw. Wielkiej Czwórki ( The Big Four ), która finansowała budowę pierwszej linii kolejowej w Stanach. Budowany przez Crocker’a fragment linii nosił nazwę The Central Pacific Railroad i łączył Kalifornie z Utah. Obecnie jest częścią Union Pacific Railroad. Niestety jego pomysł musiał poczekać do roku 1921, kiedy to inżynier, wizjoner Joseph Strauss po raz pierwszy zaproponował realne rozwiązanie konstrukcyjne pozwalające na połączenie obu krańców cieśniny. Mało kto wie, że swoją karierę pan Strauss rozpoczynał w firmie Rudolfa Modrzejweskiego polskiego emigranta z Bochni. Firma w której rozpoczynał karierę  ta istnieje do dziś i funkcjonuje pod nazwą Modjeski & Masters. 

Sam Modrzejewski zaprojektował ponad 40 mostów wiszących na największych rzekach Ameryki Północnej.

Prace nad budową mostu trwały ponad pięć lat, rozpoczęły się w 5 stycznia 1933r, a udostępnienie mostu dla ruchu samochodowego nastąpiło 28 maja 1937r. Budowa pochłonęła 35 millionów dolarów co obecnie stanowiło by około 530 milionów dolarów. Obecnie budowa takiego samego mostu pochłonęła by prawie 1,2 miliarda dolarów czyli prawie dwukrotnie więcej. Ciekawostką jest fakt, że do dnia dzisiejszego sama konserwacja elementów mostu kosztowała wielokrotnie więcej niż sama budowa mostu. Elementy z których wykonano most zostały wykonane na wschodnim wybrzeżu (New Jersey, Maryland and Pennsylvania) i przetransportowane koleją do Filadelfii, następnie załadowane na statki przepłynęły przez kanał Panamski i dotarły do San Francisco.Podczas budowy mostu rozpięte pod nim były siatki zabezpieczające, które w razie upadku miały chronić życie pracujących tam robotników. Zabezpieczenie to uratowało życie 19 osób, których nazwano   The Half-Way-to-Hell Club co oznacza klub w połowy-drogi-do-piekła. Podczas całej budowy mostu zginęło 11 osób. Rocznie przez most Golden Gate przejeżdża ponad 40 milionów samochodów, a od dnia budowy do 1 kwietnia 2011 roku mostem przejechało 1,929,896,448 samochodów.

Najciekawsze ujęcia Golden Gate. Zapewne wielu z Was zastanawia się skąd wykonać najciekawsze zdjęcia mostu. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Cornell University San Francisco jest drugim po Nowym Yorku najbardziej fotogenicznym miastem Stanów. Przedstawiam zatem kilka miejsc z których widok na most jest na prawdę olśniewający.

  • Przekraczamy most kierując się na północ. Tuż po przejechaniu mostu po prawej stronie zjeżdżamy na parking. Tam roztacza się wspaniały widok nie tylko na most ale również na samo miasto.
  • Wyjeżdżamy z parkingu na główną drogę – kierunek północny – i za około 150m pojawia się zjazd ( Aleksander Ave. ) Po zjechaniu kierujemy się w lewo tak by przejechać pod główną drogą. Przez około 100m poruszamy się równolegle do drogi w kierunku Golden Gate a następnie skręcamy na pierwszym zjeździe w prawo – kierunek zachodni (Conzelman Rd). Na parkingu zostawiamy samochód i udajemy się na punkt widokowy. Na uwagę zasługują widoczne po drugiej stronie parkingu skały 
  • Wyjeżdżamy z parkingu w kierunku zachodnim i kierujemy się cały czas drogą główną. W odstępie kilkuset metrów mamy możliwość zatrzymania się na parkingach widokowych. Pierwsze parkingi oferują widok lekko przesłonięty przez wzgórze, kolejne odsłaniają całkowicie most Golden Gate. Za mostem widać w oddali centrum San Francisco. Dobrze mieć przy sobie obiektyw z długą ogniskową np. 200 lub więcej. Wtedy można wykonać fantastyczne ujęcie miasta poprzez liny konstrukcyjne mostu. Oczywiście szeroki kąt też nas nie zawiedzie :). W te miejsca warto wybrać się wieczorem wtedy widok jest na prawdę olśniewający
  • Kolejne miejsca znajdują się po przeciwnej stronie cieśniny. Pierwszy parking znajduje się zaraz przy wjeździe na most. Trzeba jechać wolno, żeby nie przejechać zjazdu. Jadąc od miasta skręcamy na parking w prawo. Przy parkingu znajduje się historyczne centrum, gdzie można poszerzyć swoją wiedzę dot. budowy mostu. Przyjrzeć się fragmentowi liny nośnej ( przekrój ) lub wykonać kilka fotek mostu. Most bardzo ładnie komponuje się z otaczającą nas zielenią małego parku. Liczne alejki prowadzą w stronę plaży. Z tego miejsca bardzo dobrze prezentuje się również Alcatraz.
  • Zwiedzając Eksplorarium najprawdopodobniej po kilkunastu minutach poszukiwania miejsca pod samym budynkiem, trafimy w końcu na parking przy plaży. Znajduje się on kilkaset metrów od wejścia do Eksplorarium. Warto zejść z parkingu na plażę, rozpościera się stamtąd bardzo ładny widok na most.
  • Istnieje również możliwość zrobienie ładnych zdjęć bezpośrednio z promu (wycieka w cenie citypass, podobnie zresztą jak do Eksplorarium ). Na rejs warto wybrać się albo wcześnie rano albo późno wieczorem. Przy południowym słońcu i unoszącej się mgiełce zdjęcia nie będą prezentowały się tak dobrze jak by mogły. Przy okazji dobrze zabrać ze sobą cieplejsze rzeczy ponieważ o ile pogoda w mieście jest nieprzewidywalna o tyle na rejsie już jest, będzie zimno lub bardzo zimno! Zwłaszcza jeżeli spędzimy trochę czasu w kolejce do wejścia a słońce pięknie będzie nas przygrzewało.

Jest jeszcze jeden sposób zwiedzania mostu. Trzeba na to jednak przeznaczyć nieco czasu. W Fisherman’s Wharf możemy wypożyczyć rower. Lista lokalizacji oraz ceny podane są na stronie  ceny zaczynają się od 32$ z dzień wypożyczenia i  8$/h. Do wyboru są różne opcje i każdy znajdzie coś dla siebie. na moście na pewno będzie wiało!

Przy okazji warto również wspomnieć, że most ten należy do ulubionych miejsc przez samobójców. Od początku powstania most był światkiem 1.400 samobójstwo. Władzę miasta podjęły decyzję o dodatkowym zabezpieczeniu podobnym do tego stosowanego podczas budowy – stalowej sieci. Niestety początkowe przewidywania dotyczące kosztów (5 mln dolarów) okazały się niedoszacowane. Całkowity koszt prac zabezpieczających może przekroczyć 15 mln dolarów i jest obecnie poza zasięgiem miasta San Fancisco. Obecnie trwają jednak pracę wzmacniające konstrukcję mostu. Mają one na celu zabezpieczenie mostu na wypadek przewidywanego trzęsienia ziemi i pozwolą przetrwać konstrukcji wstrząsy do 8.3 stopni w skali Richtera.

Golden Gate Park

To nie tylko ulubione miejsce wypoczynku dla wielu mieszkańców miasta ale również ciekawe miejsce do zwiedzania przez turystów.  Na obszarze prawie pół hektara znajduje się przepiękny park z licznymi atrakcjami. Park o długości ponad 5 kilometrów to również miejsce aktywnego wypoczynku. Kilometry tras i ścieżek zachęcają do spacerów, jazdy rowerem czy też gry w koszykówkę, siatkówkę, tenisa a nawet golfa. Mało kto zdaje sobie sprawę, że w parku z ponad 100 letnią tradycją powstał pierwszy w Stanach zjednoczonych plac zabaw dla dzieci. Co można zwiedzić w Golden Gate Park?  Poniżej postarałem się rozmieścić tematycznie wszelkie atrakcje:

Część przyrodnicza

  • Ogród botaniczny. Jego zbiory liczą ponad 7.000 rozmaitych gatunków ze stref klimatycznych zbliżonych do regionu San Francisco.
  • Ogród Szekspira. Urządzony w stylu angielskim posiada ponad 200 gatunków najdziwniejszych ziół, kwiatów które można spotkać na kartach opowiadań Szekspira
  • Wiktoriańskie Konserwatorium Kwiatów. To najstarszy budynek w parku, który jest kopią Londyńskiego Kew Garden.

     

    Wewnątrz znajdziemy ponad 25.000 egzotycznych roślin

  • Ogród Paproci Drzewiastych i Rododendronów.

     

    Ten prześliczny zakątek parku przenosi nas w pierwotne czasy kiedy na ziemi panowały paprocie drzewiaste. W tej części znajduje się również ponad 850 odmian kwitnących rododendronów.

  • Strawberry Hill. Wzgórze położone w centralnej części parku. W tym miejscu możemy zobaczyć bardzo ciekawy chiński pawilon – dar miasta Taipei dla San Francisco jako upamiętniający fakt istnienia znacznej grupy chińskich emigrantów i osadników na terenie Kaliforni.
  • Japoński ogród herbaciany. Możemy poznać tutaj kulturę i tradycję japońską. Podziwiać liczne drzewa bonsai, kamienne ogrody oraz egzotyczne rośliny. Ciekawym doświadczeniem będzie udział w ceremonii parzenia herbaty (25$ od osoby).
  • Wybieg Bizonów (Buffalo Paddock). Pozostałość po historycznym zoo znajdującym założonym w parku w XIXw.  Pierwsza para bizonów trafiła tutaj w 1890r z rejonu Wielkich Równin.  Obecnie możemy podziwiać potomków pary, którą w prezencie od męża, w roku 1984 otrzymała pani prezydent miasta San Francisco.
  • Wiatrak Holenderski (Dutch Windmill). To jeden z największych Holenderskich wiatraków świata, do San Francisco trafił w roku 1902 jako prezent od królowej Holandii. Wiatrak otoczony jest polem tulipanów.
  • The Music Concourse Choć nie jest to być może atrakcja przyrodnicza warto o niej wspomnieć. W tym miejscu w niedzielę odbywają się darmowe koncerty  nad którymi pieczę sprawuje Opera San Francisco. Tradycja ta sięga roku 1894. 

Jedną z największych atrakcji parku zarówno dla dzieci jak i dorosłych jest Kalifornijska Akademia Nauk (California Academy of Sciences). Bilet wstępu obejmuje CityPass.Jest to jedno z największych na świecie muzeów historii naturalnej na świecie. Muzeum zostało kompletnie przebudowane w 2008r zajmując obecnie powierzchnię 37.000 m2. Szczegółowy godzinowy plan wydarzeń prezentowanych w Akademii jest dostępny na stronie internetowej. Przed zwiedzaniem warto również zapoznać się z planem budynku, gdzie szczegółowo pokazano miejsca każdej z ekspozycji.

Wewnątrz znajdziemy wiele ciekawych ekspozycji w tym:

  • Steinhart Aquarium. Akwarium podzielone jest na kilka stref. W tym: strefa bagien z 38.000 zwierząt świata zamieszkujących to środowisko. Znajdziemy tam różne gatunki żółwi, krokodyli ale również wystawę, żab, grzechotników oraz salamander. Las deszczowy z wieloma gatunkami ptaków fruwającymi nad naszymi głowami, akwarium które możemy podziwiać zarówno z dołu jak i z góry Filipińską rafę koralową i wiele wiele innych atrakcji
  • Morrison Planetarium. Jest to największe takiego typu planetarium świata. Jest ono w pełni cyfrowe. Zwiedzanie odbywa się codziennie w określonych godzinach. Dla posiadaczy CityPass ta ekspozycja wymaga dodatkowego biletu, do nabycia na miejscu.
  • Muzeum Historii Naturalnej. Miejsce poświęcone zagadnieniom ewolucji oraz przekonamy się, że Ziemia na prawdę kręci się w okół własnej osi
  • Świat lasu deszczowego. Ta wspaniała ekspozycja mieści się w stalowej sferze podzielonej na kilka poziomów. Każdy z nich posiada odmienne gatunki roślin i zwierząt z całego świata.

Po udanym zwiedzaniu parku warto wybrać się na wypoczynek na plaży. Warto jednak zwrócić uwagę na ważną kwestię. O ile w ciągu dnia park pełen jest mieszkańców i turystów i jest w pełni bezpieczny i godny polecenia o tyle pozostawianie w parku po zmroku nie jest wskazane. Jest to bowiem nocne miejsce spotkań wielu osób, z którymi nie do końca mielibyśmy ochotę się zobaczyć. Dlatego też lepiej omijać to miejsce po zmroku!

Stany z południa na północ. Kolorado i Wyoming

Kolorado Kolorado to stan wyżyn i gór, gdzie najniżej położone tereny leżą na wysokości 1000 m n.p.m. Swoje ukształtowanie terenu zawdzięcza  Górom Skalistym, biegnącym przez cały stan z południa na północ odgradzając tereny żyznych prerii na wschodzie stanu od pustynnych, spieczonych słońcem terenów leżących na zachodzie. Kolorado to stan, który nie posiada naturalnych granic, wyznaczonych przez rzeźbę terenu. Jego nietypowy, prostokątny …

Czytaj dalej...  

Stany z południa na północ. Nowy Meksyk

Nowy Meksyk Północna część Nowego Meksyku, przypomina nieco Utah, czerwone skały i spieczone słońcem przestrzenie. Na autostradzie z każdą minutą gęstniał ruch a my zbliżaliśmy się do największego miasta stanu – Albuquerque. To prawie pół milionowe miasto odstaje bardzo wyraźnie od reszty stanu pod względem liczby mieszkańców. Tuż za nim plasuje się cztery razy mniejsze Las Cruces, a nieco dalej stolica …

Czytaj dalej...  

Stany z południa na północ. Z Kaliforni do Kolorado

Droga do Las Vegas W USA najlepsze jest to, że gdziekolwiek byśmy nie wyruszyli odkryjemy coś ciekawego. Nasza trasa wiedzie prosto z Los Angeles do Las Vegas, w którym spędzamy noc. Choć jest to kilka godzin drogi, trudno się jednak nudzić tą podróżą. Droga wiedzie przez malownicze tereny pustyni Mojave prosto do światowej stolicy rozrywki Las Vegas. Las Vegas to …

Czytaj dalej...  

Stany z południa na północ. Los Angeles

Los Angeles Los Angeles wita nas słońcem i miejskim skwarem. O tym, że to miasto jest ogromne nie trzeba chyba pisać, ale prawda jest taka, że dopiero jeżdżąc po nim zdajemy sobie sprawę z tego jak wielki obszar zajmuje ta aglomeracja. Plątanina ulic, wygląda jak jedna wielka asfaltowa tafla. Kilka pasów w jedną, kilka w drugą, coś się łączy coś …

Czytaj dalej...  

Stany z południa na północ. Hawaje

Lot do Stanów Droga na zachodnie wybrzeże ma to do siebie, że swoje człowiek musi przesiedzieć i jest to w zasadzie najgorsza część całej wyprawy. Nudne płaszczenie tyłka przy lekko przyciasnym samolocie sprawią, że podróż szybko zaczyna się dłużyć. Po mniej więcej 4-5 godzinach nudzą się nam się filmy, a człowiek zaczyna mieć powoli dosyć wszystkiego i mniej więcej wtedy …

Czytaj dalej...  
%d bloggers like this: