Trasa Transfogarska
Trasa Transfogarska wiedzie z północy na południe poprzez pasmo Karpat, łączy ona Sybin w Siedmiogrodzie z Pitești na Wołoszczyźnie. Została wybudowana w czasach ziemnej wojny w latach 1970–1974 za czasów Nicolae Ceaușescu jako droga wojskowa. Ceausescu obawiając się “bratniej” interwencji ZSRR na Rumunię zdecydował się wybudować drogę poprzez jedno z najwyższych pasm górskich Karpat, celem szybkiego połączenie północy kraju z bazami wojskowymi znajdującymi się na południu.
Obecnie trasa Transfogarska ta stała się kultową drogą górską na którą zmierzają każdego lata setki turystów, rządnych wrażeń z całej Europy. Najciekawszy odcinek znajduje się po północnej stronie. Droga wspina się bardzo szybko w górę. Niestety północna strona często była spowita gęstymi chmurami. Po stronie południowej zazwyczaj słonecznej widoki również zapierają dech w piersi. Jedynym mankamentem tej strony jest długi kręty odcinek biegnący przez las wzdłóż krętego koryta rzeki, na której wybudowano hydroelektrownię. Niestety gęsty drzewostan uniemożliwia jakiekolwiek podziwianie krajobrazów więc będziemy niestety podróżować przez dłuższy czas bez możliwości oglądania wspaniałch widoków na rzękę i jezioro zalewowe powstałe po drugiej stronie tamy.
Po tej jednak stronie czekają na nas inne atrakcje, jedną z nich jest prawdziwa Twierdza Drakuli. Dlaczego prawdziwa? Ponieważ w Zamku Poenari urzędował właśnie Vlad Palownik a nie w zamku Branie do czego przekonują nas liczne reklamy. Droga do twierdzy Poenari nie jest łatwa liczy sobie kilkaset schodów, co przy bardzo zmiennej pogodzie może stanowić nie lada wyzwanie.
Kolejnym ciekawym punktem na trasie jest zapora wodna, tworząca zalewowe jezioro Vidraru na rzece Ardżesz.
Dojeżdżając drogą Transfogarską do miejscowości Curtea de Argeș warto odwiedzić Cerkiew Zaśnięcia Matki Bożej, któa zaliczana jest do najważniejszych zabytków rumuńskiej architektury XVI wieku. Uwaga cerkiew zamykana jest w sezonie o godzinie 19:00.